.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقادهای وزیر کار به طرح تحول اقتصادی

اگر قرار باشد تحول جدي اقتصادي داشته باشيم، موضوع يارانه و نقدي كردن نيست، موضوع استفاده از نفت و درآمدهاي نفتي است. اگر صرفاً يارانه حامل‌هاي انرژي را حذف كرديم و درآمدي را براي دولت به وجود آورديم.
سید محمد جهرمی وزیر کار، با بیان اینکه کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده بسته به شرایط و مصلحت مردم و نظام دارد، برخی انتقادت را به طرح تحول اقتصادی دولت وارد کرد.

به گزارش «فردا»؛ جهرمی که این روزها به نظر می‌رسد نامزدیش در انتخابات جدی‌تر شده، در این‌باره گفت: درخواست بخش‌هاي مختلف به ويژه فعالان اقتصادي براي حضور وجود دارد و در هر مجمعي و هر جلسه‌اي اين مساله را طرح مي‌كنند. بارها گفته‌ام كه بستگي به شرايط و مصلحت مردم و نظام دارد و من هميشه در هر جايي كه بودم خدمتگزار مردم بوده‌ام و فرقي نمي‌كند كجا باشم.‌

وزیر کار دولت احمدی‌نژاد همچنین درباره طرح تحول اقتصادی افزود: من بحثم در رابطه با تحول اقتصادي اين‌گونه است كه اگر قرار باشد تحول جدي اقتصادي داشته باشيم، موضوع يارانه و نقدي كردن نيست، موضوع استفاده از نفت و درآمدهاي نفتي است. اگر صرفاً يارانه حامل‌هاي انرژي را حذف كرديم و درآمدي را براي دولت به وجود آورديم. آيا باز برويم پروژه‌هاي غيرقابل استفاده را داشته باشيم يا اينكه به سمت توليد ثروت براي كشور يا توليد ملي برويم؟

وی ادامه داد: مي‌خواهم اين را بگويم كه خيلي كمك خوبي به روستاها انجام داديم، جاده كشيديم و آب و برق داديم و گازرساني كرديم و مدرسه ساختيم، ولي باز شاهد خالي شدن روستاها هستيم و روستاييان از همان راه‌هايي كه برايشان ساخته بوديم، راحت‌تر به شهرها كوچ كردند! اين گناه روستايي‌ها نيست، گناه سياست‌گذاري‌هايي است كه ما براي درآمد روستايي‌ها فكري نكرديم و تنها براي مصرف آنها فكر كرديم. مثل همين الان وقتي كه كمبود گاز داشته باشيم اولين كاري كه مي‌كنند گاز بخش توليد را قطع می‌کنند يا در تابستان كه كمبود برق داشتيم برق بخش توليد را قطع مي‌كرديم.

بنا بر این گزارش جهرمی نتیجه می‌گیرد: نگاه اشتباه است. مشكل اين است كه ما به سمت توليد ثروت، توليد درآمد و افزايش درآمد سرانه پيش‌ نمي‌رويم. من معتقدم تا درآمد سرانه جامعه را افزايش ندهيم، نبايد انتظار داشت كه بتوان يارانه‌ها را حذف كرد. بالاخره يارانه‌ها را بايد از مدل ديگري پرداخت كنيم چون جامعه ديگر كشش لازم را نخواهد داشت و من معتقدم كه بايد به سمت بهره‌وري بيشتر و توليد ثروت پيش برويم و اگر بخواهيم كشورمان خوب اداره شود، بايد درآمد سرانه روستايي و شهري و كارمند و غيركارمند و اقشار آسيب‌پذير را به حداقل 5 برابر افزايش دهيم تا توانايي خريد حامل‌هاي انرژي را به قيمت روز داشته باشند.‌

وزیر کار تصریح کرد: اگر فرضاً بگوييم به صورت نقدي يارانه‌اي مي‌پردازيم، ديگر خانواده‌ها نمي‌توانند جوابگوي تورم ناشي از اين طرح باشند و بخش اعظمي از دهك‌هاي جامعه حتي نمي‌توانند هزينه‌هاي اصلي و ابتدايي زندگي خود را تأمين كنند. تأكيد من بر احتمال درست اجرا نشدن طرح تحول اقتصادي و البته تأكيد بيشتر بر اجراي آن با تدبير بيشتر است و معتقدم به جاي اينكه به اين صورت عمل كنيم، يك يا دو سال را روي بهره‌وري كار كنيم و الگوي مصرف را در توليد طبق استانداردها اعمال كنيم هزينه و سرمايه‌گذاري براي تغيير تكنولوژي داشته باشيم.

وی افزود: اگر بخواهيم به طور ناگهاني آنها (یارانه انرژی) را قطع كنيم يا با قيمت‌هاي آزاد عرضه كنيم چه اتفاقي مي‌افتد؟ توليدكننده با قيمت تمام شده جنس خود را با قيمت بالاتري فروخته كه اگر يارانه هم به آن پرداخت كني باز هم جبران نمي‌شود. چون قيمت تمام شده به اندازه‌اي بالا مي‌رود كه ديگر رقابت‌پذير نيست.‌

جهرمی که با روزنامه دنیای اقتصاد گفت‌و‌گو کرده است، درباره تورم روانی ناشی از ابلاغ طرح تحول اقتصادی هم گفت: مردم راضي نيستند مسوولان با اعلام نابهنگام بعضي از طرح‌ها باعث ضرر و زيان اقتصادي به آنها شوند؛ آنها وقتي خوشحال‌ترند كه مسوولان زماني اين طرح‌ها را اعلام كنند كه بعضي از سوءاستفاده ‌كنندگان يا كساني كه به دنبال اين هستند كه مجموعه قيمت‌ها را افزايش دهند، از همين الان باعث افزايش قيمت‌ها نشوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.13 seconds.